לחם בחמש דקות😍

 לחם בחמש דקות😍


אז אם תתחילו עכשיו בהכנת הבצק, מחר תהיה לכם הכיכר הראשונה של הלחם המעולה הזה. לא תאמינו כמה זה פשוט –  ללא לישה, ללא רידוד, ובלי שום הסתבכות מיותרת.


מתחילים – לקערה גדולה יוצקים את המים הפושרים, מוסיפים את המלח והשמרים (כן, ביחד)


מוסיפים את הקמח

2 דקות מערבבים את כל החומרים.


אפשר לוותר על השימוש במיקסר ולעשות את הפעולה הזו הישר במיכל הפלסטיק בו שומרים את הבצק.  העירבוב כאן צריך להיות קצר ביותר, רק עד שהקמח נספג בתוך הנוזלים. בקערת המיקסר (עם וו גיטרה) זה לקח לי בדיוק 30 שניות על מהירות נמוכה. אם עושים זאת ידנית, זה יקח קצת יותר.


מעבירים את הבצק לקופסת פלסטיק עם מכסה

 

 מניחים את המכסה על הקופסא (לא מהדקים אתו על מנת לאפשר לגזים להשתחרר), ונותנים לבצק לתפוח למשך שעתיים.


לאחר כשעתיים הבצק נראה כך –


בשלב הזה ניתן כבר להכין את הכיכר הראשונה, אבל כיוון שהבצק דביק מאוד מומלץ להעביר אותו לקירור. בצק שמרים קר, הרבה יותר נוח לעבודה. לכן, מעבירים  למקרר למשך הלילה. זיכרו לא להדק את המכסה אל הקופסא!


אחרי שהבצק ישן את שנת הלילה שלו במקרר, מוציאים אותו מהקירור, ובעזרת סכין חדה או אפילו מספריים חותכים חתיכה מהבצק. לכיכר הלחם שבתמונה השתמשתי בכ- 1/3 מכמות הבצק. מקמחים היטב את הידיים. מחזיקים את הבצק, לא לשים ולא מתעסקים איתו יותר מידי, אלא רק דוחפים בעזרת שתי הידיים את החלק התחתון פנימה כך עד שנוצרת כיכר בעלת חלק עליון חלק. לא ממש משנה כיצד נראה החלק התחתון של הכיכר, אלא יש להקפיד רק על שטח פנים מתוח וחלק ככל שניתן.


נותנים לבצק לתפוח למשך 40 דקות. הוא לא יראה תפוח מאוד אחרי פרק זמן זה, אבל אל דאגה – בזמן האפייה הוא ייתן פריצה מרשימה של ממש.


בינתיים מחממים תנור ואבן אפייה לחום של 235 מעלות, ומניחים בתחתית התנור תבנית קטנה.


אחרי 40 דקות  מפזרים על הבצק מעט קמח, וחורצים בו 3 חריצים (או יותר, תלוי בגודל הכיכר)


מעבירים את התבנית והבצק לתנור, ומניחים על אבן האפייה. בזריזות יוצקים כוס מים לתוך התבנית הקטנה ליצירת אדים, וסוגרים את דלת התנור.


בשלב זה הבצק מתחיל להתרומם בצורה מקסימה, והבית מתמלא ניחוחות של מאפייה ושל לחם טרי.


אחרי כ – 25-30 דקות זה מה שמקבלים – כיכר לחם חמה ומשגעת


אחרי ששולפים את הכיכר הלוהטת מהתנור היא משמיעה פצפוצים קטנים שנקראים "שירה", ואתם בהחלט רוצים שהלחם שלכם ישיר…


מתאפקים חזק חזק עד שהכיכר תתקרר לחלוטין לפניי שפורסים אותה (זה ממש לא פשוט, הלחם החם מפתה במיוחד) . המרקם של הלחם במיטבו כאשר הוא בטמפרטורת החדר.


לחם בחמש דקות9


כמה טיפים קטנים שיעשו לכם חיים קלים –


המים בבצק צריכים להיות פושרים כדי שהבצק יגיע לתפיחה הרצויה לאחר שעתיים. מים פושרים אלו מים בטמפרטורה קצת יותר גבוהה מטמפרטורת גוף, ושנעים, ולא חם מדי, לגעת בהם. אני לרוב מחממת מעט את המים במיקרוגל (שימו לב לא להרתיח!)

כיוון שהבצק תופח מאוד, (כפי שניתן לראות בתמונות) מומלץ להשתמש בקערת פלסטיק גדולה מאוד. זיכרו שאין לסגור את הקופסא בצורה הרמטית, על מנת לאפשר לגזים להשתחרר (גם בזמן הקירור במקרר).

אני אפיתי את הלחם על גבי תבנית מחוררת לפיצה. לאחר כ – 10 דקות אפייה שלפתי את התבנית והמשכתי לאפות את הכיכר הישר על אבן האפייה כדי לקבל גם תחתית קראנצ'ית. אין לכם תבנית מחוררת? התפיחו את הבצק על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה. העבירו את הבצק, יחד עם נייר האפייה אל האבן (אפשר להעזר בתרבד גדול כדי להרים בזהירות את הבצק). לאחר כ – 10 דקות שילפו את נייר האפייה והמשיכו לאפות.

אין לכם אבן אפייה? השתמשו בתבנית אפייה רגילה של התנור. חממו אותה היטב לפניי האפייה, כאילו שמדובר באבן. מומלץ להניח את התבנית בתנור כשהיא הפוכה, על מנת לקבל שטח פנים גדול יותר.

לשם יצירת חריצים בלחם יש להשתמש בסכין חדה מאוד. אין לכם סכין כזו? גם תער גילוח או סכין יפנית (נקיים, כן?) יעשו היטב את העבודה.

הבצק  הזה נשמר בקירור למשך שבועיים, ובכל יום שעובר הוא מעמיק ומפתח טעמים. לפיכך, ניתן למעשה להכין כיכר לחם חדשה וטרייה בכל יום. נגמר לכם הבצק? הכינו חדש, אבל אל תשטפו את קופסת הפלסטיק. חתיכות הבצק הקטנות שדבקו אליו יצטרפו אל הבצק החדש ויעניקו לו טעמים משובחים יותר.

לחם בחמש דקות10


 לחם ביתי בחמש דקות עבודה


3 כוסות מים פושרים


1.5 כפות מלח


1.5 כפות שמרים יבשים


6.5 כוסות קמח כוסמין מלא


לקערה גדולה (או הישר בתוך קופסת פלסטיק גדולה) יוצקים את המים הפושרים. מוסיפים את המלח והשמרים. מוסיפים את הקמח. מערבבים בעזרת כף עץ (או במיקסר) רק עד שמתקבלת עיסה לחה מאוד ללא חלקים יבשים. מניחים בקופסת הפלסטיק וסוגרים בעזרת המכסה. לא סוגרים הרמטית על מנת לאפשר לגזים להשתחרר.

מתפיחים למשך שעתיים.

לאחר כשעתיים מעבירים למקרר למשך הלילה. זוכרים להשאיר את המכסה משוחרר קלות.

למחרת חותכים מהבצק את הכמות הרצויה. מקמחים היטב את הידיים.

בעזרת שתי הידיים דוחפים את החלק התחתון של הבצק כלפי פנים, ליצירת כיכר עגולה עם שטח פנים חלק. לא מעבדים את הבצק ולא לשים.

מניחים על גבי תבנית מחוררת לפיצה ומקומחת קלות (ראו הערות לתחליפים אפשריים). מתפיחים למשך 40 דקות.

מחממים את התנור כשאבן האפייה במרכזה (ראו הערות לתחליפים אפשריים) לחום של 235 מעלות, למשך 20 דקות לפחות. מניחים בתחתית התנור תבנית קטנה, ומכינים ליד התנור כוס מים.

מפזרים מעט קמח על גבי הבצק וחורצים בו חריצים בעזרת סכין חדה מאוד.

מעבירים את תבנית הפיצה והבצק לתנור על גבי האבן, יוצקים בזריזות את המים לתבנית הקטנה ליצירת אדים, וסוגרים את התנור.

אופים למשך 25-30 דקות, עד שהבצק מזהיב.

מצננים לחלוטין לפניי הפריסה.

 קרדיט:

אושרית



תגובות